Dopklänningar



Barnets dop är en av familjens och släktens viktigaste fester. Vi vill erbjuda högklassiga dopklänningar för att skapa den rätta stämmningen vid en oförglömmlig högtid. Dessa kläder passar både till flick- och pojkbabysar. Vi letade länge efter kvalitativa miljövänliga klänningstyger. Vi vill ära dopfesten och följa den urgamla kristna traditionen i vår tillverkning och producera duvvita dopdräkter. Dopklänningens vita färg symboliserar renhet och oskyldighet. Dräkternas elegans och kvalitet grundar sig på förstaklassiga material, vackra skärningar, och på handbroderade detaljer. Festliga naturmaterial så som linne, silke och bomull förvandlar dräkterna exklusiva, stämning känns ljuvlig och len mot huden.


Alla Orarium-kollektionens dopklänningar är öppna i ryggen. Dräkternas knappar är äkta, ljuvligt skimrande pärlemoknappar. Vi har valt två högklassiga spetstyger till kollektionen. Den första tillhör till Guipure -spetsgruppen, Duchesse du Bruxelles. Detta förfinad blomstermotiv är 100 % bomull. Man igenkänner Guipure -spetsen från andra genom att alla mönsterkanter är starkt betonade och en aning upphöja från spetsytan. Den andra spetsen tillhör nätverksbotten spetsar och den heter Bruxell -spetsen. Likadana spetsar tillverkades de i Bryssels manufakturer med maskin redan under 1850-talet. Nätverksbottnade mönsterspetsar imiterar skickligt de handgjorda sydda och knypplade spetsarna. Denna nätverksspets som fått sina mönstermotiv av de klassiska spetsarna är mönstrad med känsliga blommor och fjärilar. Båda våra spetstyger är tyskttillverkad högklassig produktion. En del dopklänningar är smyckade med smala maskinknypplade spetsar av linne eller bomull, som skickligt imiterar gamla handknypplade spetsmodeller; dessa spetsar tillverkas också i Europa. Vi erbjuder små fina beklädnadsartiklar till dop som dopmössa, -dyna, -duk. Högklassiga material och högkvalitativt handarbete gör dessa dräkter långlivade. Dessa dopklänningar är framtidens arvsdräkter i släkten.


Vi har inte heller glömt vuxna. I vår kollektion finns det också dopklänningar till vuxnas dop. Vi erbjuder broderitjänst och på beställning broderar vi babys namn och födelsedatum till dräkten.


” Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus.”
(Gal. 3:26-29)

ORARIUM

Kyrkotextilier och liturgiska kläder



Vernum tillverkar kyrkotextilier och liturgiska kläder på beställning. Unika serier eller som enstaka stycken. Som utgångspunkt till textilplanering är ofta redan existerande utrymmen kyrkosalens eller begravningskapellets arkitektur och inredning, samt de önskemål uppdragsgivaren har. Textilierna formar en unik helhet genom sina färgval, symboliken, tekniken och materialvalet, i våra evangelisk lutherska kyrkor. Kyrkotextilier har flera roller. Parament bör de vara både estetiska och funktionella, och som allra viktigast är deras inre anda, det religiösa budskapet. Vid kyrkotextiliernas planering bör man fästa uppmärksamhet till brukbarhet, klädbarhet, bekvämlighet, vårdbarhet och hållbarhet. Kyrkotextil seriens innehåll planeras efter samfundets behov och storlek.


Kyrkotextilplanering är en av de mest spännande utmaningarna man kan få som textilkonstnär. Textilierna bör assimilera sig till de kyrkliga förrättningarna och den helhet som gudstjänsten utgör. Gudstjänsten som helhet tilltalar och berör alla sinnen hos kyrkobesökarna och de tar till sig budskapet genom hörseln, tanken, synsinnet och upplevelsen. Kyrkotextilier har också symbolisk innebörd och textilierna hjälper församlingen att stanna upp inför Gud. Textiliernas färger och symboler berättar samtidigt om den aktuella tidpunkten av kyrkoåret.


Om dopets och dopdräktens historia


Dopet är livets första ritual, där barnet blir medlem i sin kristna församling. I urkyrkan döptes bara vuxna, och dopet förrättades under påsken. Lite senare började man döpa också på Pingsten. Efter dopet kläddes den döpta i en vit klädsel, dopdräkten. I urkyrkan betydde dopet ny födelse och förnyelse, en fullständig förändring i livet. De första upplysningar om barndop är ungefär från år 350 i Rom.


I dag tänker man ofta att namngivningen är den centrala delen av dopet. Namngivningen är dock inte den centrala delen, tvärtom tidigare var namngivningen helt skild kyrklig ritual före dopet. Namngivningen härstammar från den judiska traditionen och man gav barnet namn åtta dagar efter födseln. Nu tillhör den som en del av den kyrklig dopceremonin.


Till dopdräktens modell har under århundraden påverkats av dammode. Man kan finna de första omnämnande från barns, både flick- och pojkbarns dopdräkter från gamla finska bouppteckningar från 1700-talets början. Från bouppteckningar kan man läsa att barn allmänt kläddes till sina bästa kläder för dopet. Dopmössan hade en viktig funktion i 1700-talets dopceremonin. 1700-talets dopmössor bildar den äldsta delen i Finlands Nationalmuseets dräktsamlingar. Här i Finland blev det först under 1800-talet gällande i ståndsamhället och i städerna att klä barnet i vit dopdräkt. Vita dopdräkter blev allmänna bland folket i landsorten först på 1900-talets första årtionden. Jämte med att den vita dräkten togs det i bruk seden, att visa barnets kön, med den rosa och den ljusblåa färgen. Könets betoning med färg kunde visas med rosa och blåa silkesband, som fästes på den vita dräkten. Dopdräkterna var ofta tvådelade, och innehöll en underdräkt och en överdräkt. Det har varit ganska vanligt att uttrycka könet genom den bytbara underdräkten, som var antingen rosa eller ljusblå.


             Guds ängel, Helig bevarare, dig har Gud sänd från
himlen för att skydda mig